نماد سایت دال ترید

بازیگران بازار فارکس

تا اواخر دهه 1990، فقط بزرگان یعنی کسانی که نقدینگی های عظیم داشتند از این بازار استفاده می کردند و یک پیش شرط داشت؛ اونم این که باید 10 تا 50 میلیون دلار پول داشته باشی تا بتوانی در این بازار معامله کنی. پس در ابتدا بازار توسط بانک ها و موسسات مالی بزرگ استفاده می شد و نه توسط معامله گران خرد.

اما پس از مدتی با فراگیر شدن اینترنت، کارگزاری های آنلاین آمدند و برای معامله گران خرده فروش، حساب تجاری ایجاد کردند؛ پس در این زمان ، معامله گران خرده فروش هم به بازیگرهای قبلی اضافه شدند. بنابراین کسانی که در فارکس حضور دارند تقسیم میشن به 2 دسته: سازمانی و خرده فروش ها.

در دوره رایگان مقدماتی فارکس کریس کاپری، در قالب 5 ساعت آموزش به تمام موارد پایه ای و مورد نیاز برای بازار فارکس پرداخته شده است.

بانک های تجاری و سرمایه گذاری

بیشترین تبادلات ارز در فارکس در معاملات بین بانکی وجود دارد و در اینجا بانک ها می آیند و هر حجمی که بخواهند را با هم مبادله می کنند و همچنین معاملات را برای مشتریان خود تسهیل می کنند.

بازار بین بانکی چیست؟

این بازار در واقع یک شبکه جهانی است، که بانک ها برای تبادلات ارزی و مشتقات ارزی بین خودشان استفاده می کنند. این معاملات مستقیما از طریق حساب خود بانک ها انجام میشود.

بانک ها از این بازار برای کنترل نرخ ارز، نرخ بهره و اهداف اقتصادی دیگری استفاده می کنند.

در بازار بین بانکی، گردش های تجاری و بازرگانی، سفته بازی و معاملات کوتاه مدت اتفاق می افتد.

معاملات این بازار می تواند سفته بازی باشد، یعنی فقط برای کسب سود از حرکت یک ارز.

بازار بین بانکی همچنین می تواند مشتری محور باشد، مانند تبادلات واردکنندگان و صادرکنندگان.

از بزرگترین بانک هایی که در این بازار حضور دارند می توان به : Citicorp ، JP morgan chase ، Deutsche Bank  (در آلمان) ، HSBC (در آسیا) اشاره کرد.

بانک های مرکزی

بانک های مرکزی، که به نوعی نماینده دولت و ملت خود هستند، نقش بسیار مهمی را در بازار فارکس ایفا می کنند. عملیاتی که روی بازار آزاد انجام می دهند و سیاست هایی که برای نرخ بهره دارند، تاثیر زیادی روی نرخ ارز می گذارد.

بانک های مرکزی، در واقع یک موسسه مالی هستند که بر تولید و توزیع پول کنترل دارند و اعتبار را برای مردم فراهم می کنند و سیاست های پولی آن کشور را تنطیم و تعیین می کنند.

وطایف بانک های مرکزی بسته به کشورشان در 3 دسته قرار می گیرد:

به طور کلی بانک های مرکزی، سیاست های پولی را تعیین و تنظیم می کنند و عملکرد آن ها در فارکس در جهت ایجاد ثبات یا افزایش رقابت اقتصادی در آن کشور انجام می شود.

صندوق های سرمایه گذاری(هج فاندها)

پس از بانک ها، صندوق های سرمایه گذاری و صندوق های تامین سرمایه، بزرگترین بازیکن بازار فارکس را تشکیل می دهند. مدیران این شرکت ها، حجم های عظیمی از ارز را با حساب های بزرگ مانند صندوق های بازنشستگی و بنیادها و …. مبادله می کنند.

این شرکت ها همچنین در فارکس، معاملات سفته بازی انجام می دهند و در قیمت ارزها تاثیر می گذارند. سفته بازها پیروان سرسخت روند هستند، چون وقتی بازار گارد صعودی به خود می گیرد، به تدریج معامله خرید باز می کنند و معمولا تا پایان یک روند، معامله خودشان را حفظ می کنند.

شرکت های چندملیتی

این شرکت ها، شرکت هایی هستند که در امر صادرات و واردات فعالیت می کنند و برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات خود به صورت بین المللی، از بازار فارکس استفاده می کنند. هدف این گروه این است که خودشان را در برابر تغییرات شدید قیمت حفاظت بکنند.

به عنوان مثال؛ فرض کنید که یک شرکت تولید کننده پنل خورشیدی در آلمان، می خواهد که تجهیزاتش را از آمریکا تهیه کند؛ و همچنین محصولات نهایی خود را در چین به فروش برساند؛ در این شرکت چه تبادلاتی انجام می شود؟

شرکت آلمانی پنل های خود را به چین می فروشد و یوان دریافت می کند، این یوان باید برای آلمان به یورو تبدیل شود و سپس شرکت آلمانی، یورو خود را برای خرید تجهیزات بیشتر با دلار مبادله می کند؛ تمام این اتفاقات از  طریق بازار فارکس انجام میشود.

سرمایه گذاران خرد

سرمایه گذاران خرد، حجم معاملات بسیار کمی نسبت به موارد قبلی دارند؛ با این حال محبوبیت آن به شدت در حال رشد است. سرمایه گذاران خرد معاملات خود را براساس تحلیل های فاندامنتال(نرخ بهره، نرخ تورم،انتظارات سیاست های پولی و …) و تحلیل های تکنیکال انجام می دهند.

به این گروه ضد روند هم می گویند، چون معمولا در طرف اشتباه بازار قرار می گیرند و بیشتر تمرکز آن ها بر روی سقف ها و کف هاست.

بنابراین بازار فارکس را مجموعه ای از موارد بالا تشکیل می دهد و ما به عنوان یک معامله گر، باید بتوانیم رفتار هرکدام از آن ها را بشناسیم و بتوانیم تصمیم های معاملاتی درستی را بگیریم.

برای درک بهتر مفاهیم پایه فارکس، دوره مقدماتی فارکس کریس کاپری را به صورت رایگان و تخصصی، ترجمه و زیرنویس کرده ایم و در اختیار کاربران و دانشجویان عزیز قرار گرفته است.

خروج از نسخه موبایل