نماد سایت دال ترید

چگونه قوی ترین سطوح حمایتی و مقاومتی را پیدا کنیم؟

شما برای اینکه معامله گر سودمندی باشید، باید توانایی تشخیص سطوح حمایتی و مقاومتی مهمی که احتمال واکنش قیمت در آن سطوح زیاد است را در خود بپرورانید.
همچنین، شما اگر می خواهید براساس پرایس اکشن معامله کنید، راه دیگری جز این ندارید که حتما توانایی خود در تشخیص سطوح حمایتی و مقاومتی مهم را بالا ببرید.

بارها دانشجوهایم از من سوال پرسیده اند که: چگونه بتوانم قوی ترین سطوح حمایتی و مقاومتی را تشخیص بدهم؟

در اینجا میخواهم به این سوال جواب بدهم.
همچنین به شما خواهم گفت که برای پیدا کردن مهمترین سطوح حمایتی و مقاومتی، به چه عواملی توجه کنید و اینکه چگونه بتوانید قدرت سطوح را بسنجید.

برای بهره گیری بهتر از این مقاله پیشنهاد می کنم، مقاله قبلی که درباره مفاهیم رفتار حرکتی قیمت است را مطالعه کنید.

بیایید شروع کنیم….

داشتن نگرش درست در مورد سطوح حمایتی و مقاومتی

قبل از هرچیز باید به شما بگویم که شما نیاز دارید که فهم و نگرش درستی در مورد سطوح حمایتی و مقاومتی را در خود ایجاد کنید.
منظورم در اینجا این است که شما باید به دید احتمالات به سطوح حمایتی و مقاومتی نگاه کنید؛ نه اینکه به آنها به دید خوب یا بد، سفید یا سیاه، یا اینکه آیا جلوی قیمت را میگیرد یا نه، نگاه کنید.

معامله گری اصلا اینگونه نیست.
همینطور رفتار حرکتی قیمت (پرایس اکشن) و سطوح حمایتی و مقاومتی هم براین اساس نیستند؛ شما باید براساس احتمالات معامله کنید، ما راه دیگری جز این نداریم.

این را هم بگویم که شما نیاز است به سطوح حمایتی و مقاومتی بیشتر به دید نواحی نگاه کنید نه یک خط مستقیم و باریک.
در اینصورت شما یک قیمت مشخص ندارید و مثلا بگویید که اگر جفت ارز EURUSD بتواند قیمت 1.1350 را بشکند من نظرم صعودی خواهد بود ولی اگر قیمت به 1.1349 رسید من نمیتوانم نظرم صعودی باشد!

جریان سفارشات اصلا اینگونه رفتار نمیکند.
معامله گران سازمانی و هج فاندها هم اصلا اینگونه نیست که بگویید فقط روی یک قیمت خاص وارد میشوند؛ آنها اغلب سفارشات خود را در یک ناحیه خاص جمع میکنند. همین جمع شدن سفارشات در یک ناحیه خاص است که ما به آن ناحیه حمایتی یا مقاومتی میگوییم (Support and Resistance Zones)

پس دچار این اشتباه نشوید که به حمایت ها و مقاومت ها به دید یک سطح یا یک خط باریک نگاه کنید بلکه به آنها به عنوان نواحی نگاه کنید که جریان سفارشات در آنجا جمع شده است.

چگونه بتوانیم قوی ترین نواحی حمایتی و مقاومتی را در بازار فارکس یا هر بازار دیگری تشخیص بدهیم?

غالبا قوی ترین نواحی حمایتی و مقاومتی با جهت روند روبه رو نخواهند شد.
این بدین معناست که وقتی ما در یک روند صعودی هستیم، پولبک قیمت به یک سطح که حمایت محسوب میشود، غالبا قوی تر از مقاومتی خواهد بود که در بالای آن قرار دارد.
این به این دلیل است که جریان سفارشات در یک روند صعودی، غالبا در طرف معاملات خرید قرار دارد.
اگر سطحی در جهت روند قرار دارد و قیمت چند بار آن را تست کند ولی نتواند آن را بشکند، معمولا نشان خوبی از میزان قدرت این سطح است.

تا وقتی که شرایط لازم برای تغییر جهت روند تغییر نکرده باشد، معامله گران بزرگ سازمانی و هج فاندها، بیشتر به دنبال گرفتن پوزیشن خرید هستند تا فروش؛ پس در این شرایط پولبک ها به سطح حمایتی غالبا قوی تر از مقاومت ها هستند.
مقاومت ها در چنین شرایطی راحت تر شکسته میشوند.

در چارت زیر یک مثال آورده شده است

در چارت بالا که مربوط به جفت ارز USDMXN در تایم روزانه است، ببینید که چگونه سطوح مقاومتی فقط با یکی یا دو برخورد شکسته شده اند.
ولی سطوح حمایتی قبل از اینکه یک حرکت صعودی دیگر انجام بدهند چندین بار تست شده اند که این نشان از قدرت  این سطوح است.
با همین نشانه ها شما میتوانید بفهمید که جریان سفارشات اصلی به کدام سمت بیشتر میل دارد که در اینجا بیشتر به سمت خرید میل میکند.
شما هم تا زمانی که نشانی دال بر تغییر در جریان سفارشات و تغییر جهت روند ندیده اید باید تا جایی که میتوانید در جهت روند معامله بکنید.

یک مثال دیگر در این مورد در جفت ارز USDJPY در تایم روزانه است

توجه کنید که چگونه سطح حمایتی توانسته با وجود چندین برخورد به سطح جلوی قیمت را بگیرد.
اینکه سطحی بتواند پس از چندین برخورد همچنان جلوی قیمت را بگیرد به شما نشان می دهد که در این روند صعودی خریداران زیادی در مارکت حضور دارند و همچنان جریان سفارشات اصلی به دست آنهاست.

همینطور توجه کنید که چگونه سطح حمایتی 105.38 قبل از اینکه یک حرکت صعودی بزرگ انجام بدهد، قیمت خیلی جزئی به سطح برخورد کرده.
چنین واکنش هایی که قیمت توانسته سقف قبلی را بشکند غالبا نشان از ادامه ی جهت روند صعودی است.

در این سطح ببینید که چگونه قیمت قبل از اینکه 1500 پیپ صعود کند، فقط یکی یا دوتا کندل تشکیل داده است، این نشان از این است که جریان سفارشات کاملا در اختیار خریداران است.
پس حتما این عوامل را در تشخیص قدرت سطوح در معاملات خودتان به کار ببرید:

  1. سطح پس از چندین برخورد همچنان بتواند جلوی قیمت را بگیرد.
  2. شاهد واکنش های قوی باشیم که قیمت مدت زمان کمی در سطوح حمایتی و مقاومتی بوده باشد.
  3. سطوحی که در جهت روند قرار دارند اغلب قوی تر از سطوحی هستند که در خلاف جهت روند قرار دارند.

حال که با عوامل دخیل در قدرت سطوح آشنا شدید، سعی کنید دانسته های خود را به مهارت تبدیل کنید، به گونه ای که این مهارت ها در ناخودآگاه شما قرار بگیرد.

عوامل ضروری در تشخیص سطوح حمایتی و مقاومتی

جدای از اینکه به دنبال سطوحی باشید که در جهت روند قرار دارند، یک عامل خوب دیگر، ساختارهای اصلاحی هستند که  در هر دوطرف آن شاهد برخورد چندین باره ی قیمت به سطوح حمایتی و مقاومتی آن باشیم.
یک مثال خوب در این زمینه در جفت ارز AUDJPY وجود دارد.

وقتی که به چارت چهار ساعته نگاه میکنید، میبینید که در بخش مستطیل شکل چگونه قیمت چند بار به سقف و کف ساختار اصلاحی برخورد کرده است. این از لحاظ جریان سفارشات به شما میگوید که هردو طرفین بازار به یک تعادل نسبی رسیده اند و هیچکدام از آنها فعلا قصد ندارند که کنترل قیمت را به دست بگیرند.

وقتی که در چارت با ساختار اصلاحی مواجه شدید، شما باید تا وقتی که این ساختار اصلاحی شکیته نشده، سعی کنید از هردو طرف مارکت پوزیشن بگیرید.

در این شرایط شما موقعیت های معاملاتی خیلی خوبی با حدضررهای خیلی کوچک میتوانید داشته باشید( حدضررهایتان میتواند چند پیپ پایین تر از کف ساختار اصلاحی یا بالاتر از سقف باشد).در حالی که تارگتتان هم میتواند کف یا سقف ساختار اصلاحی باشد.

در اغلب مواقع در چنین ساختارهایی میتوانید معاملاتی با نسبت ریسک به ریوارد 3R+ یا 4R+داشته باشید.

در ادامه میتوانید مثالی دیگر در این مورد مشاهده کنید که در شاخص ASX200 در تایم یک ساعته قرار دارد.

هرچند که در اینجا سطوح به اندازه ی چارت AUDJPY دقیق نیستند ولی همان شرایط ساختار اصلاحی را دارد با کمی بافر قیمتی. شما میتوانستید با همین قانون ساده برای چندین روز این ساختار موقعیت های معاملاتی با 2R+ داشته باشید.

برای این کار شما نیاز دارید که به خوبی با ساختارهای اصلاحی آشنا بشوید.
تا وقتی که این ساختار شکسته نشده باشد میتوانید در کف ساختار پوزیشن خرید بگیرید و در سقف ساختار پوزیشن فروش.

همانطور که دیدید عوامل مختلفی برای تشخیص میزان قدرت سطوح حمایتی و مقاومتی وجود دارد. این را هم در نظر بگیرید که یادگیری آنها و تبدیل کردن این دانسته ها به مهارت به زمان نیاز دارد؛ پس انتظار نداشته باشید که شما صرفا با خواندن مقاله ای در این زمینه حرفه ای بشوید.
شما باید به مرور زمان مهارت های خودتان را بسازید.
اگر این کار را بکنید میتوانید به صورت ناخودآگاه سطوح حمایتی و مقاومتی مهم را خیلی راحت تشخیص بدهید.

در دوره ی ترجمه شده ی پیشرفته ی پرایس اکشن کریس کاپری ، چندین عامل دیگر برای فهم سطوح حمایتی و مقاومتی مهم بیان شده است.
در این دوره ما 10 نکته ی مهم برای تشخیص قوی ترین و کلیدی ترین سطوح حمایتی و مقاومت بیان کرده ایم.

اگر شما یک فرد مبتدی هستید و یا کسی که آشنایی خاصی با بازار فارکس ندارید، دوره مقدماتی فارکس کریس کاپری، بهترین گزینه برای شماست و شما در این دوره آموزشی، ضمن آشنایی با بازار فارکس و مفاهیم آن، با مفاهیم مقدماتی تحلیل تکنیکال نیز آشنا می شوید.
دوره مقدماتی کریس کاپری به صورت رایگان در سایت آکادمی دال ترید با ترجمه و زینویس کاملا تخصصی، ارائه شده است.

خروج از نسخه موبایل