نماد سایت دال ترید

بلاکچین چیست(1)

در عصر پر رمز و راز اطلاعات، هر روزه شاهد فناوری های نوینی هستیم. یکی از فناوری های نوین این عصر، بلاکچین (زنجیره ی بلوکی) هستش. این شاهکار عظیم، پایه و اساس رمز ارزها یا ارزهای دیجیتالی هستش که امروزه زبان زد هر محفل و هر گروهی هستش. در این مقاله میخواهیم با دنیای بلاکچین آشنا شویم. در بخش اول این موضوع به مفاهیم بلاکچین و موضوعاتی پایه در این باره خواهیم پرداخت. موضوعاتی از قبیل ذخیره‌سازی در پایگاه داده به صورت غیرمتمرکز و موضوع شفافیت در فناوری بلاکچین حرف خواهیم زد.

اگر در ده سال گذشته بازارهای مالی را دنبال کرده باشید، حتما اسم بلاکچین را شنیده اید و بارها از اون به عنوان فناوری ثبت تاریخچه تراکنشی شبکه بیتکوین نام برده اند.

خب حالا میخواهیم به روش کلیدی یا مختصر شده؛ نگاهی کلی به این موضوع داشته باشیم:

بلاکچین نوع خاصی از پایگاه داده است.
تفاوت آن با یک پایگاه داده معمولی، در نحوه ذخیره اطلاعات است. زنجیره بلوک داده ها را، در بلوکی ذخیره میکند که به هم زنجیر می شوند.
با ورود اطلاعات جدید، آنها وارد بلوک جدید میشن؛ هنگامی که بلوک با داده ها پرشد آن را به بلوک قبلی زنجیر می زنیم که باعث می شود داده ها با ترتیب زمانی به هم زنجیر بشن.
انواع مختلفی از اطلاعات را می توان در زنجیر بلوکی ذخیره کرد، اما بیشترین استفاده از آن تا کنون به عنوان دفتر ثبت تراکنش های مالی بوده است.
در مورد بیت کوین، از بلاکچین، به صورت غیرمتمرکز استفاده می شود ، به طوری که توسط هیچ شخصی یا گروه واحدی کنترل نمی شود. بلکه همه کاربران به طور جمعی بیتکوین را کنترل میکنند.
بلاکچین های غیر متمرکز، غیر قابل تغییر هستند، به این معنی که داده های وارد شده قابلیت تغییرپذیری ندارند،  به عنوان مثال در بیتکوین، معاملات به طور دائم ثبت میشوند و برای همه قابل مشاهده است.

شرحی بر بلاکچین (blockchain)

بلاکچین (Blockchain) هرچند که در ظاهر واقعا پیچیده به نظر میرسد، ولی مفهوم بلاکچین بسیار ساده است. در واقع میتوان گفت که بلاکچین نوعی پایگاه داده است، حال بیایم با مفهوم پایگاه داده آشنا شویم.

پایگاه داده ها، مجموعه ای از اطلاعات است که به صورت الکترونیکی روی سیستم های رایانه ای ذخیره می شود.

اطلاعات یا داده ها در پایگاه های داده به طور معمول در قالب جدول ساختار یافته اند تا جستجو و فیلتر کردن اطلاعات خاص را آسان تر کنند .

به نظر شما چه تفاوتی در استفاده از  صفحه گسترده (spreadsheet) برای ذخیره اطلاعات به جای پایگاه داده وجود دارد؟

صفحات گسترده، برای یک نفر یا گروه کوچکی از افراد جهت ذخیره و دسترسی به اطلاعات محدود طراحی شده اند؛ در مقابل یک پایگاه داده به گونه ای طراحی شده است که به طور قابل توجهی اطلاعات بیشتری را در خود جای دهد،  که به راحتی توسط هر تعداد کاربر همزمان قابل دسترسی ، فیلتر و دستکاری باشد.

پایگاه داده های بزرگ که با قرار دادن داده ها در سرورهایی از رایانه های قدرتمند ساخته شده اند ، این سرورها گاهی می توانند با استفاده از صدها یا هزاران کامپیوتر ساخته شوند تا از قدرت محاسباتی و ظرفیت ذخیره سازی لازم برای دسترسی همزمان کاربران به پایگاه داده برخوردار باشد .

اگر چه یک صفحه گسترده یا پایگاه داده ممکن است برای هر تعداد از افراد قابل دسترسی باشد ، اما اغلب متعلق به یک سازمان است و توسط شخصی معین مدیریت می شود که کنترل کاملی بر نحوه کار و داده های موجود در آن را دارد.

خب با این وجود چه تفاوتی میان بلاکچین با پایگاه داده وجود دارد ؟

ساختار ذخیره سازی

تفاوت اساسی بین پایگاه داده معمولی و بلاکچین در نحوه ساختار داده ها هستش. یک زنجیر بلوکی اطلاعات را به صورت گروهی جمع‌آوری می کند که به آن ها بلوک نیز گفته می شود. بلوکها مجموعه ای از اطلاعات را در خود جای داده اند. بلوکها ظرفیت ذخیره‌سازی خاصی دارند و وقتی پر می شود، روی بلوک پر شده قبلی زنجیر می شوند و زنجیره ای از داده ها را به نام “زنجیر بلوک” تشکیل می دهند. تمام اطلاعات جدیدی که به دنبال آن بلوک، تازه اضافه شده، به یک بلوک جدید، وارد می شوند که پس از پر شدن نیز به زنجیره اضافه می شود.

یک پایگاه داده، داده های خود را در جداول ساختار می دهد در حالی که یک زنجیر بلوک، مانند نام آن، داده های خود را به صورت قطعه (بلوک) که با هم زنجیر شده اند، ساختار می دهد. این امر باعث می شود که همه بلاکچین ها پایگاه داده باشند اما همه پایگاه داده ها زنجیر بلوک نیستند. این سیستم وقتی که به عنوان یک شبکه ی غیرمتمرکز به کار برده شود داده هایی غیرقابل تغییر و غیرقابل بازگشتی به ما میدهد. هنگامی که یک بلوک پر می شود، آن را به نوعی مثل سنگ (به معنی بسته شدن بدون بازبینی یا ویرایش کردن است) می کند که بخشی از یک جدول زمانی می شود. هر بلوک در زنجیر زمانی که به زنجیره قبلی اضافه می شود ، مهر زمانی مشخصی هم روی آنها زده میشود.

حال بیایم نگاهی به روند معاملات در شبکه ی بلاکچین بیت کوین بندازیم:

حال به ویژگی های ارز دیجیتالی نگاه کنید :

غیرمتمرکز سازی یا decentralization

برای درک بلاکچین، مشاهده آن در زمینه نحوه اجرای آن توسط بیت کوین بسیار آموزنده است. بیت کوین مانند یک پایگاه داده، برای ذخیره بلاکچین خود به مجموعه ای از رایانه ها نیاز دارد. برای بیت کوین، این بلاکچین فقط نوع خاصی از پایگاه داده است؛ که هر معامله بیت کوین را که انجام شده است ذخیره می کند. در مورد بیت کوین، برخلاف اکثر پایگاه های داده، این رایانه ها همه زیر یک سقف نیستند و هر رایانه یا گروهی از رایانه ها توسط یک فرد یا گروه خاصی از افراد کار نمی کند.

تصور کنید که یک شرکت، دارای یک سرور متشکل از 10 هزار کامپیوتر یا یک پایگاه داده است که تمام اطلاعات حساب مشتریان خود را در اختیار دارد. این شرکت دارای یک بخش است که همه این رایانه ها در زیر یک سقف قرار دارند و کنترل کامل هر یک از این رایانه ها و کلیه اطلاعات موجود در آن ها را در اختیار شرکت است. از طرف دیگر، بیت کوین از هزاران رایانه تشکیل شده است، هر رایانه یا گروهی از رایانه ها که زنجیر بلوک خود را در اختیار دارند؛ هر کدام در یک موقعیت جغرافیایی متفاوت قرار دارند و همه آنها توسط افراد یا گروه های مختلفی اداره می شوند.

به این رایانه ها که شبکه بیت کوین را تشکیل می دهند گره (nodes) گفته می شود.

در این مثال، از بلاکچین بیت کوین به روش غیرمتمرکز استفاده می شود. با این حال، بلاکچین های خصوصی و متمرکز، جایی که رایانه های شبکه آن متعلق به یک نهاد واحد هست و اداره میشوند، وجود دارند.

در یک بلاکچین، هر گره سابقه کاملی از داده هایی را که از زمان شروع کار در بلاکچین ذخیره شده است را دارد. برای بیت کوین، داده ها، کل معاملات بیت کوین است. اگر یک گره (nodes) در داده های خود خطایی نشان بدهد، می تواند از هزاران گره دیگر، به عنوان نقطه مرجع برای اصلاح خود استفاده کند. به این ترتیب، هیچ گره ای در شبکه نمی تواند اطلاعات نگهداری شده در آن را تغییر دهد. به همین دلیل، سابقه معاملات در هر بلاک که بلاکچین بیتکوین را تشکیل می دهد، برگشت‌ناپذیر است.

اگر یک کاربر رکورد معاملات بیت کوین را نگاه کند؛ همه ی گره های دیگر به یکدیگر ارجاع داده می شوند و به راحتی گره با اطلاعات نادرست را میتوان تشخیص داد.

این سیستم به ایجاد ترتیب دقیق و شفاف رویدادها کمک می کند. برای بیت کوین، این اطلاعات لیستی از معاملات است. ولی برای بلاکچین امکان دارد اطلاعات مختلفی مانند قراردهای حقوقی، شناسه های دولتی یا موجودی محصولات شرکت را در اختیار شما قرار دهد.

برای تغییر نحوه کار آن سیستم یا اطلاعات ذخیره شده در آن، اکثر توان محاسباتی شبکه غیرمتمرکز باید در مورد تغییرات گفته شده توافق کنند. این روند، اطمینان می دهد که هر تغییری رخ دهد به نفع اکثریت است.

شفافیت

به دلیل غیرمتمرکز بودن بلاکچین بیت کوین، می توان با داشتن یک گره شخصی با استفاده از(Blockchain Explorer) ، که به هر کسی امکان می دهد معاملات را به صورت زنده ببیند، به طور شفاف تمام معاملات را می توان مشاهده کرد.

هر گره (nodes) کپی مخصوصی از زنجیره را دارد که با تأیید و اضافه شدن بلوک های جدید، به روز می شود. این بدان معناست که اگر بخواهید، میتوانید بیت کوین را به هر کجا که برود ردیابی کنید.

به عنوان مثال صرافی ها در گذشته هک شده بودند و کسانی که بیت کوین را در آن صرافی داشتند همه چیز خود را از دست می دادند. شاید هکر ناشناس باشد، ولی بیت کوین هایی که به سرقت برده میشوند، قابل ردیابی هستند. این هکرها اگر بیت کوین را به هر کیف پول دیگری یا در صرافی دیگری منتقل کنند، به راحتی میتوان آنها را ردیابی کرد.

حال که بحث هکر ها و غیرمتمرکز بودن این بلاکچین شد مسئله ای که ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کند، مسئله ی امنیت بیت کوین هستش. در بخش بعدی مقاله به مباحثی از قبیل امنیت سیستم بلاکچین،مقایسه بیتکوین در مقابل بلاکچین،مقایسه بیتکوین درمقابل سیستم های بانکی حرف خواهیم زد.

پس، در این بخش ما به مفهوم بلاکچین و پایگاه داده پرداختیم و همچنین به درکی از مفهوم متمرکز و غیرمتمرکز رسیدیم و شفافیت فناوری بلاکچین را درک کردیم. درک کردیم که یک ارز دیجیتال با کمک بلاکچین چه ویژگی هایی میتواند داشته باشد و چگونه می تواند در آینده ارزشمند شود.

تهیه و ترجمه شده توسط آکادمی دال ترید

خروج از نسخه موبایل