نماد سایت دال ترید

استیتمنت معاملاتی چیست و چگونه عملکرد معاملاتی خود را بررسی کنیم

برای کسب هر مهارتی شما نیاز دارید که به طور پیوسته عملکرد خودتان را بررسی کنید. مهارت معامله گری هم از این حیث مستثنی نیست. شما پس از تسلط بر استراتژی های معاملاتی و بک تست گرفتن از آنها و ساختن تریدینگ پلن، نیاز دارید که به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه عملکردتان را بررسی کنید. برای این منظور راه های مختلفی وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به معرفی این راه ها و نمونه ای از استیتمنت یکی از معامله گران مطرح بازارهای جهانی، کریس کاپری را معرفی کنیم.

استیتمنت معاملاتی چیست؟

واژه ی استیتمنت (statement) در زبان فارسی به معنی صورت حساب یا گزارش حساب است. در واقع استیتمنت معاملاتی گزارشی از عملکرد معاملاتی شما در بازه ی زمانی مشخصی است.
در این گزارش شما میتوانید عملکرد خود را توسط معیارهای مختلفی بسنجید. از جمله ی این معیارها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

حال در اینجا به تعریف چندتا از این معیارها خواهیم پرداخت اگر شما در استیتمنت معاملاتی تان خواستید با سازوکار و مفهوم دیگر معیارها آشنا بشوید در بخش کامنت ها نام معیار را برای ما بنویسید.

وین ریت چیست؟

وین ریت (win rate) به نسبت تعداد معاملات سودده شما گفته می شود. مثلا اگر شما 100 معامله ی سودده داشته باشید و از میان این 100 معامله 60 معامله ی سودده و 40 معامله ی ضررده داشته باشید، وین ریت شما 60 است.

شما ممکن است در بعضی از پلتفرم ها با معیار نسبت معاملات سودده بر ضررده (win/loss ratio) هم برخورد کنید. در این معیار تعداد معاملات سودده شما را تقسیم بر تعداد معاملات ضررده شما میکند. به این معیار، نسبت موفقیت هم گفته میشود و بیشتر توسط معامله گران میان روزی استفاده می شود. هدف از این معیار آن است که معامله گر نسبت معاملات سودده و ضررده خود در طول روز را بررسی کند.

معمولا نسبت معاملات سودده بر ضررده ی که بالاتر از یک باشد یا وین ریتی که بالاتر از 50 باشد برای بیشتر معامله گران خوشایند است.

یادآوری

صرفا داشتن وین ریت بالا به معنی سودده بودن معامله گر نیست. برای بررسی سودده بودن معامله گری باید به نسبت ریسک به ریوارد آنها در معاملات هم باید توجه کرد.

پرافیت فکتور چیست؟

پرافیت فکتور (profit factor) به تقسیم مجموع سودها بر ضررها گفته میشود. در این معیار، به مقدار سود یا زیانی که در معاملات کرده اید به همراه کمیسیون هایی که پرداخت کرده اید توجه میکند. به عنوان مثال اگر شما در بازه ی زمانی مشخصی مجموع معاملات سودده ی شما 12 هزار دلار باشد و از طرف دیگر اگر مجموع معاملات ضررده شما 6 هزار دلار باشد، پرافیت فکتور شما 2 است.
به طور کلی هر سیستم معاملاتی که پرافیت فکتور آن بیشتر از یک است به عنوان سیستم سوددهی حساب می شود.

مجموع سود خالص چیست؟

مجموع سود خالص (Total Net Profit) به مجموع سود در بازه ی زمانی مشخص منهای مجموع ضرر در همان بازه گفته میشود. به عنوان مثال اگر شما در یک بازه ی زمانی مشخص 3 هزار دلار سود کرده اید و 500 دلار ضرر، مجموع سود خالص شما 2500 دلار می باشد.
صرفا بالا بودن مجموع سود خالص یک سیستم در بازه ی زمانی کوتاه نمیتواند دال بر سوددهی مستمر این سیستم معاملاتی باشد.

نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

نسبت ریسک به ریوارد (Risk/Reward Ratio) به پتانسیل سود (Reward) به پتانسیل ضرر (Risk) در هر معامله گفته می شود. نمیتوان بدون داشتن حدضرر در معامله ای به محاسبه ی ریسک به ریوارد پرداخت.
به عنوان مثال شما میخواهید 100 دلار در ارز اتریوم در قیمت 2500 دلار سرمایه گذاری کنید و در قبال این سرمایه گذاری حاضر هستید که 10 دلار ضرر کنید و هدف شما هم کسب سود 20 دلار است. در این صورت نسبت ریسک به ریوارد شما 1:2 است.
برای آشنایی بیشتر با نحوه ی محاسبه ی ریسک به ریوارد و اهمیت آن میتوانید به ویدیوی زیر از سایت Investopedia مراجعه کنید.

چگونه از حساب معاملاتی خود استیتمنت بگیریم؟

شما چه معامله گر میان روزی باشید یا میان مدت و بلند مدت کار کنید نیاز دارید در بازه های زمانی مشخصی به بررسی عملکرد معاملاتی خودتان بپردازید. برای این کار هم شما راه های مختلفی دارید که به وسیله نمودارها و معیارهای مختلفی عملکرد خودتان را بررسی کنید. در اینجا ما به معرفی چندین پلتفرم برای گرفتن استیتمنت معاملاتی خواهیم پرداخت.

چگونه از متا تریدر استیتمنت معاملاتی بگیریم؟

متاتریدر جزو معروف ترین پلتفرم ها برای معامله گران خرد است. برای گرفتن استیتمنت معاملاتی از این پلتفرم میتوانید طبق تصویر زیر اقدام کنید.

چگونه از پلتفرم cTrader استیتمنت معاملاتی بگیریم؟

پلتفرم cTrader امروزه دارد کم کم جای خود را میان معامله گران خرده پا پیدا میکند. برای گرفتن استیتمنت از این پلتفرم میتوانید طبق ویدیوی زیر که از طرف شرکت سازنده است اقدام کنید.

https://file.dalltrade.com/download/ctrader.mp4

چگونه از سایت myfxbook استیتمنت معاملاتی بگیریم؟

سایت myfxbook از جمله سایت های مرجع برای هر معامله گری است شما در این سایت میتوانید از امکانات مختلفی از قبیل اخبار لحظه ای، حسابگرهای مختلف و ساخت پورتفولیو و استیتمنت معاملاتی بهره مند بشوید. در اینجا شما میتوانید مطابق مراحل زیر اقدام به گرفتن استیتمنت معاملاتی خود کنید.

چگونه از سایت fxblue استیتمنت معاملاتی بگیریم؟

یکی از سایت های مطرح برای معامله گران، سایت Fxblue است. این سایت خدمات مختلفی از قبیل گرفتن گزارش دقیق حساب معاملاتی، چارت ابزارهای معاملاتی، محیط شبیه سازی شده برای بک تست از استراتژی های معاملاتی و..
اگر به دنبال داده های دقیق در مورد عملکرد معاملاتی خود هستید، سایت Fxblue این کار را دقت بالا و چارت های مختلف به شما نشان میدهد.
در اینجا به نحوه ی ثبت نام در این سایت و گرفتن استیتمنت معاملاتی پرداخته ایم.

برای نصب پابلیشر روی گزینه ی publisher app کلیک کنید و سپس بنا به پلتفرمتان پابلیشر مربوطه را دانلود کنید. در همان صفحه میتوانید راهنمای نصب پابلیشر را هم مشاهده کنید.

کلام آخر

معامله گری یک مهارت است و شما برای یادگیری هر مهارتی نیاز دارید که طبق برنامه ی خاصی پیش بروید و در طول یادگیری خود مدام عملکرد خود را بررسی کنید و نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید.
شما برای بررسی عملکرد معاملاتی خود نیاز دارید که به صورت مدون عملکرد خود را به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه بررسی کنید و در طی این بررسی ها مدام تلاش کنید که تریدینگ پلن خود را ارتقا بدید. برای اینکه با نحوه ی بررسی عملکرد خود آشنا بشوید، در دوره ی مدیریت ریسک و سرمایه و احساسات آقای کاپری به طور جامع به این موضوع پرداخته شده است. برای دیدن سرفصل های دوره میتوانید به این لینک مراجعه کنید.

خروج از نسخه موبایل