تاثیر تورم بر روند سرمایه گذاری سالانه شما

تورم، واژه ای که در سال های اخیر بیشتر از همیشه تکرار می شود و انسان ها در اقشار مختلف و در سطوح مالی و اجتماعی گوناگون درباره آن حرف می زنند.
به نظر شما چرا این روزها همه درباره تورم صحبت می کنند؟
درسته، یکی از دلایل می تواند تاثیر مستقیم آن بر زندگی مردم باشد، وقتی از خواب بیدار می شویم و خبرهای حوزه اقتصاد را بررسی می کنیم، افزایش قیمت یک محصول می تواند برای ما یک آلارم باشد.
وقتی قیمت یک محصول یا خدمت را نسبت به سال گذشته بررسی می کنیم، متوجه می شویم که تورم تا چه اندازه می تواند تاثیر مستقیم بر زندگی شخصی ما داشته باشد.
اما تورم چیست؟ و چه تاثیری بر زندگی ما و سرمایه ما دارد؟
چگونه می توانیم سرمایه و دارایی خود را از تیغ برنده تورم محفوظ نگاه داریم؟
این مسائل و بیشتر را در این مقاله می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اصلا تورم چیست؟

تورم روشی برای اندازه گیری تغییرات قیمت کالاها و خدمات روزمره انسان هاست؛ از غذا و سوخت بگیرید تا بلیط سینما و هزینه کوتاهی مو و …
قیمت ها معمولا در طول زمان افرایش پیدا می کنند، بنابراین هزینه های خرید هفتگی شما در طول یک سال می تواند یک نمودار صعودی را تشکیل دهد؛ یعنی اگر شما مواد غذایی لازم برای هفته را در آخرین هفته سال نسبت به هفته اول سال، 10 درصد گران تر می خرید، این می تواند نرخ تقریبی تورم در 1 سال گذشته و در بخش مواد غذایی باشد.
بانک های مرکزی اقتصادهای پیشرو، تلاش می کنند که نرخ تورم را زیر 2 درصد نگه دارند تا قیمت ها با شیب خیلی زیادی رشد نکنند و قیمت کالاها و خدمات برای کسانی که حداقل درآمد یک جامعه را دارند، قابل قبول باشد و بتوانند از پس هزینه ها بربیایند.
تورم بالا می تواند عواقب خیلی زیاد منفی داشته باشد، اما نمی توان گفت که تورم همیشه بد است.
اگر مردم انتظار داشته باشند که تورم در آینده نزدیک افزایش یابد، ممکن است کالاها و خدمات بیشتری را بخرند.
تورم در حد منطقی و درست، میتواند منجر به افزایش دستمزدها، ایجاد شغل و همچنین کاهش بار بدهی در کوتاه مدت شود اما در مقیاس بلندمدت، تورم می تواند تاثیر منفی بر قدرت خرید شما داشته باشد.
پس تورم، افزایش عمومی قیمت کالاها و خدمات و همچنین کاهش قدرت خرید پول است.


تورم چگونه بر قدرت خرید شما تاثیر می گذارد؟

در خرید های کوچک، ممکن است متوجه اثرات تورم نشوید؛ مثلا برای خرید یک کیک یا آبمیوه ممکن است خیلی تغییرات قیمت آن را رصد نکنید؛ اما اگر بیاییم تاثیر تورم 10 درصدی را بر قیمت یک خانه به ارزش 5 میلیارد تومان را بررسی کنیم، شما سال بعد برای خرید این خانه باید 500 میلیون تومان پول بیشتری پرداخت کنید؛ این فقط تاثیر تقریبی یک تورم 10 درصدی است !
معنی دیگر این نتیجه این است : سرمایه شما 10 درصد ارزش خود را در طول 1 سال از دست داده است !
در چنین فضایی، حداقل کاری که شما می توانید انجام دهید، حفظ دارایی های خود از تاثیر تورم است.
میزان تحمل ریسک شما، یک عنصر اساسی برای سرمایه گذاری بلند مدت شماست، و این موضوع می تواند بر تعیین نوع دارایی های شما و در نهایت شکل و شمایل پرتفو سرمایه گذاری شما تاثیر گذار باشد.
اگر شما یک سرمایه گذار بسیار کم ریسک باشید، حداقل بازدهی شما در طول 1 سال باید به اندازه تورم باشد و احتمالا تمایل بیشتری به سوی دارایی های قابل پیش بینی تر و با نوسانات کمتر خواهید داشت، جایی که  بازدهی پایین شما می تواند در گرو امنیت بیشتر دارایی باشد.
در شرایط تورمی قیمت ها خیلی سریع تغییر می کنند، و این موضوع حتی می تواند فروش محصولات و خدمات  را برای مشاغل دشوار تر کند.
اگر شرکت ها نتوانند بودجه خود را از قبل برنامه ریزی کنند، منجر به بی ثباتی بیشتر در قیمت ها و کلیت اقتصاد می شود.
پس تورم می تواند، ارزش دارایی های ریالی شما را نابود کند، بنابراین متمایل می شوید که پول و سرمایه خود را در جایی که بتواند یک بازدهی منطقی سالانه داشته باشد، سرمایه گذاری کنید.

تورم چه تاثیری بر سرمایه گذاری شما دارد؟

سهام

زمانی که شما در سهام یک شرکت سرمایه گذاری می کنید، با تکیه بر ادعای شرکت در آن سهامدار می شوید  و نحوه عملکرد شرکت و مدیران آن، می تواند تعیین کننده ارزش سهام شما باشد، اما تورم بر همین موضوع هم می تواند تاثیر گذار باشد.
وقتی دستمزها بالا باشد و اقتصاد زیربنای قدرتمندی داشته باشد، مصرف کنندگان همچنان می توانند محصولات و خدمات یک شرکت را خریداری کنند و این می تواند منجر به سوددهی شرکت و در نهایت سهامداران باشد، و در حالت عکس، زمانی که دستمزدها در سطوح پایین تری قرار دارد و اقتصاد ضعیف است، توانایی مصرف کننده برای خرید کالا و خدمات پایین می آید و همین کاهش تقاضا می تواند سود شرکت و در نتیجه سود سرمایه گذاری شما در آن شرکت را کاهش دهد.

در اینجا می توانید در مورد سرمایه گذاری در بورس بیشتر مطالعه کنید.


درآمدهای ثابت

سرمایه گذاری در اوراق قرضه، معمولا شامل وام دادن پول به شرکت یا دولت است و صادر کننده اوراق در ازای آن درآمد ثابتی را به شما پرداخت می کند.
به عنوان مثال، اگر شما یک اوراق قرضه دولتی را به قیمت 100 دلار خریداری می کنید و سود سالانه آن 3 درصد است، اگر تورم بالای 3 درصد باشد، ارزش سرمایه گذاری شما کاهش می یابد و زمانی که دولت پول شما را در پایان دوره بازپرداخت می کند، 103 دلار می شود و به دلیل تورم بالا، مجددا ارزش دارایی شما حفظ نشده است.

شرکت های سرمایه گذاری

شرکت های سرمایه گذاری، شرکت هایی هستند که در بازارهای مالی و بنگاه های اقتصادی مختلف براساس دانش تخصصی اقدام به چینش یک سبد سرمایه گذاری برای شما می کنند و معمولا سودهای سررسید منطقی و معادل یا بیشتر از تورم را بازپرداخت می کنند.
در چنین شرایطی، اگر دارایی شما از ریال خارج شود و سپس سرمایه گذاری شود، می تواند گزینه خوبی برای شما باشد؛ البته باید اعتبار و تخصص شرکت سرمایه گذاری برای شما محرز باشد.


تورم چه تاثیری بر پول نقد و پس انداز دارد؟

پاسخ کوتاه این است که : « تورم همیشه ارزش پول نقد را کاهش می دهد »
دلیل آن این است که تورم توام با افزایش قیمت هاست و الان اگر مثلا 5 میلیون تومان پول نقد دارید، می توانید مقدار مشخصی کالا و خدمات بخرید؛ حالا اگر تا سال آینده تورم قیمت همان میزان کالا و خدمات را تا 6 میلیون تومان افزایش دهد، مشخصا قادر به خرید نخواهید بود.
در این شرایط معمولا بانک ها بهره پرداخت می کنند و برای مبارزه با تورم آن ها نرخ بهره خود را افزایش می دهند؛ اما متاسفانه نرخ بهره بانک ها معمولا پایین تر از تورم واقعی موجود در اقتصاد است، بنابراین در این حالت هم مجددا ارزش سرمایه شما در خطر از دست رفتن است.
به عنوان مثال بانک شما 20 درصد نرخ بهره پرداخت می کند، اما تورم واقعی 40 درصد است، در این صورت ارزش دارایی شما بعد از 1 سال 20 درصد کاهش می یابد، یعنی قدرت خرید آن 20 درصد کاهش می یابد.
بنابراین در دوره های تورمی بلندمدت، نرخ های بهره بانکی هم نمی تواند سپر مناسبی برای دارایی شما باشد و  لازم است که به روش های دیگری فکر بکنید و یک جایگزین مناسب تر برای پول نقد خود انتخاب کنید.


نتیجه گیری

تورم به عنوان بخش جدایی ناپذیر از اقتصاد، همیشه در ابعاد مختلف وجود دارد، اما زمانی که با یک تورم زیاد و بلند مدت روبه رو هستید، باید قادر باشید، بهترین تصمیم را برای دارایی و سرمایه خود در نظر بگیرید.
با یک متخصص امور مالی و یا شرکت سرمایه گذاری مشورت کنید و بهترین سبد را برای سال مالی خود چینش کنید تا بتوانید تاثیر تورم را به حداقل برسانید و حتی از تورم پیشی بگیرید و سود شناسایی کنید.
.


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *